Magnesiumtekort

Heel wat mensen kampen met een te kort aan magnesium. Moeilijk te achterhalen, maar vaak wel simpel te verklaren. Doorheen de dag verbruiken we namelijk meer magnesium in ons lichaam, dan dat we innemen via onze voeding. Ook wanneer we stress ervaren, verbruiken we meer magnesium. Maar wat is het nu juist en hoe kunnen we dit tekort wegwerken?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle acties & artikels.

Wat is het?

Magnesium is een mineraal dat ons lichaam nodig heeft voor honderden processen overal in het lichaam. Het zorgt onder andere voor de omzetting van voeding naar energie. Daarnaast is magnesium belangrijk voor:

  • De vorming van botten en tanden
  • Een normale werking van de spieren
  • De werking van hart- en bloedvaten

Waar vinden we het terug?

In onze voeding

We halen magnesium grotendeels uit wat we dagelijks eten. Het komt dan ook voor in heel wat verschillende voedingsmiddelen. Zo zijn brood, (groene)groenten, noten, vlees, vis, volkoren- en melkproducten magnesiumrijk. 

Een tekort aan magnesium

Wil je graag weten of je een tekort aan magnesium in je lichaam hebt? Dit kan je pijlen aan de hand van een aantal vaak voorkomende klachten. Dit zijn onder andere: vermoeidheid, spierkrampen, algehele lusteloosheid, etc.

Denk je een tekort te hebben, maar ben je niet zeker? Het is vaak lastig om dit effectief vast te stellen. De gezondheidstest van Z+ Center neemt je volledig onder de loop en kan eventuele magnesium tekorten in je cellen nagaan.

Je vraagt je misschien af hoe je dit tekort nu moet aanpakken… Wel heel simpel, je kan beginnen door je voeding aan te passen en vaker te kiezen voor magnesiumrijke voedingsmiddelen. Is dat niet voldoende om je symptomen weg te werken? Dan kan je een tekort eventueel ook aanvullen met magnesiumsupplementen.

Las je deze artikels al?

Migraine in de kijker

Migraine in de kijker

Iedereen kan last hebben van migraine. En we zijn zeker met velen! Migraine treft één op zeven mensen in ons land.

Lees meer